cultuur in amsterdam oost watergraafsmeer
Les Grandes Formes (1995)
kunstenaar(s)Vielle, Jacques
locatieknooppunt Ringweg/Gooiseweg
Het Kunstwerk Les Grandes Formes van de Franse kunstenaar Jacques Vieille bestaat uit in rijen opgestelde hekwerken van metaal, waarlangs de takken van 84 perenbomen, 36 appelbomen en 71 druivenstruiken in diverse patronen zijn opgebonden. enkel patronen zijn afkomstig van hoveniers uit de zeventiende en achttiende eeuw, en door de leerlingen van het nabijgelegen Florens College, een opleiding in 'Natuur en Groen'. Vijftien elektriciteitsmasten, een vertrouwd beeld in deze omgeving, staan er als een woud van metalen boomstammen naast.De masten hebben vergelijkbare vertakkingen als de leibomen, wat een merkwaardige spanning oplevert tussen cultuur en natuur. De plaatsing van het kunstwerk- dat pas over vijftien jaar to volle bloei gekomen zal zijn - op deze nkiet voor de hand liggende plek waar het verkeer voorbij raast, blijkt niet willekeurig te zijn. Voor zijn ontwerp heeft de kunstenaar zich uitvoerig verdiept in de geschiedenis van de Watergraaafsmeer. Vieille is vooral geïnteresseerd in het reconstrueren van de indentitteit van een ruimte of een plek om deze vervolgens zichtbaar te maeken. Zo heeft de Watergraafsmeer een rijke traditie op het geb ied van tuinieren en kweken. In de zeventiende en achttiende eeuw hadden de welgestelde Amsterdammers hier hun buitenplaatsen en pleziertuinen - meestal naar Frans voorbelld vormgegeven - met moestuinen, fruitbomen, vijvers, fonteinen en beeldhouwwerken. Door de fruitbomen op bepaalde manieren langs raamwerken op te binden toonde men, behalve een gevoel van schoonheid, ook handelsgeest. Ze bleken op deze manier meer en mooiere vruchten te geven dan in ongesnoeide vorm. Voordat Les Grandes Formes echter vrucht zal dragen moet er eerst goed voor worden gezorgd. door het Florens College bij het kunstproject te betrekken is het onderhoud gegarandeerd. De leerlingen zullen de komende jaren het gras maaien, het onkruid wieden en de diverse boomsoorten in de juiste patronen snoeien. De kunstenaar ziet het al voor zich: 'Dit moet een openbare tuin worden voor passanten en buurtbewoner. Lang zal men hier niet blijven, vanwege het verkeerslawaai. Hooguit een paar minuten, waarin je de namen van de fruitbomen kunt lezen, of een appeltje van de boom plukt. '
bron: Kunstwacht

brief buurtbewoonster:
Geachte mevrouw Germaine Princen,

tot u wil ik me richten omdat u 'kunst en cultuur' in uw portefeuille hebt.

Als Betondorper mag ik graag wandelen in de groene omgeving van mijn wijk, maar dan stemt het me steeds treurig dat het kunstwerk Les Grandes Formes van Jacques Vieille uit 1995 zo verwaarloosd wordt. Nu de plantsoenendienst zojuist met een gigantische maaimachine het metershoge gras en onkruid heeft neergehaald (en laten liggen), kun je er weer om, en enigszins doorheen lopen, en zien hoe de bramen, distels en brandnetels er woekeren, hoe woest de druiven er bij staan omdat er nooit meer gesnoeid wordt, hoe de bladeren van appel- en perenbomen roestvlekken hebben, en hoe het fruit op de grond ligt te rotten. Het bordje dat aangeeft dat dit 'bijzondere' project 'door leerlingen van het Florens College wordt onderhouden' is door de braamstruiken nauwelijks leesbaar.

Mijn vraag is: waarom wordt dit kunstwerk dat nog pas 12 jaar geleden voor vele tonnen is aangeschaft, nu al zo verwaarloosd?
Dat is echt zonde van die schitterend aangelegde lboom- en wijngaard!

En waarom is die school met het onderhoud opgehouden? Dat laatste zal ik ze zelf ook vragen, want ik stuur onderstaande foto's ook naar het Wellant (zoals de school nu heet) op,

met vriendelijke groeten,
Selma Schepel