cultuur in amsterdam oost watergraafsmeer
Green Ark Press & Productions
 
contactpersoonCornell Evers
adresPostbus 175
postcode/plaats1000 AD Amsterdam
e-mail
homepagegreenarkpress.viewbook.com
categoriemedia overigen, educatief
achtergrondDe wereld
trefwoordenTekst- en beeldproducties. Kleine verhalen uit een grote wereld van muziek, kunst, gezondheid, oerwouden, rivieren, Brazilië, Afrika, Nederland enz. Zie ook http://www.myspace.com/cornellevers
Cornell Evers was redacteur bij het muziektijdschrift OOR. In 1993 schreef en produceerde hij het programmaboekje van het boulevardcircus ‘De Parade’. Een jaar later was hij verantwoordelijk voor de informatieteksten op de posters van de nationale 5 mei bevrijdingsfestivals.

Vanaf 1990 reist Cornell Evers regelmatig naar en door het Braziliaanse Amazonegebied. Daar verbleef hij in de reservaten van indiaanse volken als Ticuna, Tukano, Yanomami en Macuxi. In Manaus, hoofdstad van de Braziliaanse deelstaat Amazonas, werkte hij samen met muziekgroepen als Sangue Caboclo, Tribo Do Batata en Raízes Caboclas en met de Amazonese dichters Thiago de Mello, Celdo Brago en Eliberto Barroncas.

In 2007 was Cornell Evers de motor achter een beginnende samenwerking tussen Stichting StadsSpelen Amsterdam en de Peladão in Manaus. De Peladão is de grootste amateurvoetbalcompetitie ter wereld en zet net als StadsSpelen in Amsterdam sport en cultuur in om de sociale cohesie tussen de verschillende bevolkingsgroepen die in de stad wonen te bevorderen. In het kader hiervan organiseerde hij in het gebouw van Emotive in Amsterdam en op de Dam een presentatie met werk van fotografen uit Manaus. Onder hen was de latere World Press Photo winnaar Luiz Vasconcelos (2009: eerste prijs algemeen nieuws).

De afgelopen jaren was Evers enkele malen in Mozambique en Tanzania, om verslag te doen van de strijd tegen aids, tuberculose en malaria. Dit resulteerde onder andere in de exposities ‘Mozambique na de vloed’, ‘DREAM’ en 'I DREAM'.

Momenteel werkt Cornell Evers aan een serie teksten en beelden geïnspireerd op het werk 'Estatutos Do Homem’ – ‘Statutes of Man’, dat de Amazonese dichter en diplomaat Thiago de Mello in 1964 schreef als reactie op de repressie van de militaire junta die dat jaar in Brazilië de macht had gegrepen. ‘Estatutos Do Homem' bestaat uit veertien artikelen, waarvan het laatste luidt (in Engelse vertaling):
‘The use of the word freedom is hereby prohibited,
and will be struck from every dictionary
and from the deceptive mires of the mouth.
Henceforth
freedom will be something living and transparent
like a fire or a river,
like a grain of wheat,
and its home will always be
within the heart of man.’